No Man's Sky

Tittel: No Man's Sky
Sjanger: Utforsking, Open World, Survival
Utgivelsedato: 12. August 2016 (PC) 10. August (PS4)
Plattform: PC (Steam), PS4
Utvikler: Hello Games
Utgiver: Hello Games

(Skulle egentlig poste dette innlegget for sånn... super lenge siden, men glemte det... ops... men har skrevet litt mer på det siden sist jeg... skrev på det og mye mer har skjedd med spillet siden sist også!)

Endelig er No Man's Sky utgitt! Spillet som var på førsteplass på listen min over spill som jeg gledet meg mest til i 2016.

No Man's Sky er utviklet og utgitt av Hello Games. Spillet har vært i utvikling i ca 4 år. Spillet starter med at du har krasjlandet på en planet og du må skaffe deg ressurser, slik at du kan reparere det ødelagte utstyret og skipet ditt. Etter at du har fått fikset skipet ditt så kan du ta av og dra ut i verdensrommet og utforske andre planeter (Herfra kan du gjøre hva enn du vil). På de forskjellige 18 Quintillioner andre... Ja... Jeg sa Quintillioner... Dette spillet er enormt (med planeter!) På de forskjellige planetene så kan du finne ressurser som du kan bruke for å lage forskjellige komponenter til skipet og drakten din (hvis du har blueprinten), eller så kan du selge det for å skaffe Units (Valutaen i spillet). Så kan du møte forskjellige romvesener som du kan kommunisere med... hvis du forstår språket deres... Du kan alltids prøve å gjette deg frem til hva de prøver å si, men det er ikke lett når språket de prater er som dette.... Kjjerrfdjfsf fsfjseieitgsg sgshdgsietig oyh yeydhg ghisehgiwseh gshi wolololol.... Jeg er seriøs, slik pratet en av de skapningene jeg kom over og jeg tror.. jeg fornærmet han eller hun eller det... Jeg er ikke helt sikker. 

Hvis du ikke er helt kjent med No Man's Sky, så skal jeg fortelle deg dette... Alt er random generert; Planetene, dyrene, språket, romvesenene... alt! Alt ved hjelp av datamaskinen. De har gitt regler til datamaskinen og ved hjelp av matten og reglene så genererer den landskapet og alt det du ser. Imponerende ikke sant? Men nå lurer du sikkert på hvor mye plass et slik spill vil ta på harddisken din. Men 18 Quintillioner planeter pluss alt det andre så må det vel være mange GigaBytes eller TerraBytes ikke sant? Nei... Tro det eller ikke... men No Man's Sky trenger ikke mer enn 2,5 GB. You say whaaaaat!? Dette kan da ikke stemme tenker du sikkert, men det er sant... Grunnen til at det ikke tar så mye plass er at ikke noe lagres på harddisken, alt genererer etterhvert av datamaskinen (Var hvertfall det Hello Games sa). Dette syns jeg er kjempekult at de har fått til noe sånt. De største utviklerne sa en gang at det ikke var mulig... Da prater jeg om selskaper som har flere hundre ansatte, men et lite team på 15 stykker klarte det! Ta å sug på den dere som sa at det var umulig! Get rekt!

 

Siden No Man's Sky har 18 Quintillioner planeter, så må det sikkert være mye å finne på, sant!?

Ja og nei... 18 Quintillioner planter høres jo imponerende ut og alle er tilfeldig generert, men som jeg har lagt merke til... er at mange planeter deler akkurat det samme...  Det er bare dyrene som er forskjellige. Selv om alt er tilfeldig generert, så syns jeg mange av dyrene ser helt idiotiske ut. F.eks et øglehode på en musekropp med vinger... (xD) Tok dessverre ikke bilde av den skapningen.

For meg var No Man's Sky morsomt i noen timer, med så ble det bare kjedelig. Det som gjorde det kjedelig var at det var så mye grinding. Man gjør det samme hele tiden. Finne ressurser, fiks drakten din, fikse skipet ditt og selge det du har... Helt til du kan kjøpe et nytt skip som er større og bedre. Slik at du kan gjenta prosessen og få bedre skip osv. Så har du så lite inventar plass!, og det hersens kvinnemennesket som konstant maser på deg "Health systems low"... JEG ER JO PÅ 75% OG DET ER JO FANKEN MEG IKKE LOW!...



Jeg hadde store forventninger til dette spillet, men etter 3 timer så var spillet bare... møkk. Sean Murray (Hello Games CEO) fortalte masse om hva som skulle være i spillet og hendelser som kunne inntreffe. Hittil... SÅ HAR JEG IKKE SETT SNUTTEN AV NOE AV DET!

Det var masse innhold som vi ble lovt at skulle være i spillet, men som ikke var med når det ble lansert og det var jo et hard spark i skrittet etter å ha betalt 499 kr... Men så har vi disse folkene som forsvarer dette revolusjonerende spillet og sier at vi må gi de mer tid til å lage innhold... Du... Nå skal du få høre... Når noen krever 500 kr for et produkt.. Så forventer jeg valuta for pengene mine... Det er da ikke sånn når du bestiller en pizza så får du bare bunnen først og så utover kvelden og ukene så kommer toppingen... (Selvfølgelig så har vi DLC-er som kan komme, men alt det som ble vist i trailerne osv skulle være i spillet fra dag 1). No Man's Sky ble også utsatt i 2 måneder på grunn av at de trengte mer tid for å fikse opp i bugs og lignende... Jeg tror heller at de laget bugs istedenfor... Så er det enkelte som forsvarer Hello Games og at de bare er en gjeng Indie utviklere og ikke har mange hundre ansatte som f.eks Ubisoft har, men... disse Indie utviklerne krever 499 kr for produktet sitt! Samme pris som et selskap på over hundre ansatte krever!

I trailerne så fikk vi se eksotiske dyr som så fabelaktige ut og som de sa var tilfeldig generert... Men gjett hva! Det var ikke tilfeldig generert! Den plassen, dyrene hendelsene som tok plass som Sean Murray viste oss når han var hos Stephen Colbert (En talkshow fyr i USA) og Colbert satt og spurte masse spørsmål om spillet. Et av dem var om det var multiplayer i No Man's Sky og svaret han fikk var... -"Ja, men sjansen for å treffe noen er så liten". Men nå skal du høre her... Dagen etter at spillet var kommet ut så var det 2 streamere som hadde avtalt å møtes på en planet, og de to var på samme plass på planeten, men de så ikke hverandre... Sean Murray var rask ute og sa at serverne var nede og det var grunnen... Jeg vet ikke om jeg skal tro på det Sean sa, siden en dag før lanseringen på PS4 så fjernet de Multiplayer taggen på Steam. WHAT!?. Så da er det ikke et multiplayer spill! For en løgnhals!

I en av trailerne så fikk vi også se skip som kom ut av Hyperspace og gikk i kamp med hverandre. Så var det også fightere som fløy rundt og skøyt ned hverandre. Hvor er dette!? Alle romkampene jeg har vært innblandet i er bare 3 store skip som bare flyter rundt i rommet på den samme plassen og ikke gjør noe og noen få fightere... Jeg hadde en del vanskeligheter for å skyte ned disse fighterne på grunn av de forferdelige kontrollene til skipet... 

Så har vi romstasjonene... På utsiden så ser de så store (og stygge) ut, men når du tar å flyr inn i dem.. Så kan du se en liten trapp på høyre (og venstre) side. Opp trappen og inn døra så bruker det å sette en skapning. Etter å utforsket hva den romstasjonen hadde å by på, så kunne jeg bare se en levende skapning... 1 skapning på en svær romstasjon... Utrolig. På den romstasjonen så bruke det også å komme andre skapninger å lander på plattformen. Jeg har ingen anelse hvorfor de gidder å lande der og så stikke av etter ett minutt. De bare kommer og drar igjen. De gjør ingenting der, men det som er så rart med disse pilotene er at de som har samme type skip... HETER AKKURAT DET SAMME! Hvordan er det mulig? Alt skulle jo være tilfeldig generert... Eller er det nå det?

Etterhvert så har jeg begynt å lure på hvor mye som er tilfeldig generert. Skipene kan ikke være det... Navnene kan ikke være det... Språket kan ikke være det... Plantene kan ikke være det (Har sett de samme navnene, skipene osv på videoer til forskjellige YouTubere)... Det jeg tror at Hello Games har gjort er at de har designet plantene, skipene, språkene, lydene osv... Men har bedt datamaskinen putte det på forskjellige steder i universet. Det er min teori, siden hver planet jeg har besøkt deler akkurat det samme... Det er 18 Quintillioner planeter, men for meg så er det bare 1 planet i spillet (kanskje 2). Bare fargene er annerledes. Hver planet som jeg har besøkt har de samme ressursene, Et lite tempel, En ensom fyr i et bygg du ikke skjønner et kvekk av og de fordømte Semtinalsene som jeg ikke skjønner hvor de kommer fra... Planetene skulle også rotere rundt sin engen akse og så rotere rundt en sol, men... det gjør de ikke... Solen til planetene eksisterer ikke i det hele tatt. Det er bare en lyskilde som man ikke kan dra til. Dersom man vil prøve å reise dit så vil spillet krasje etter sånn 6 timer... Planetene skulle også ha den egenskapen at de som var lengst unna sola skulle være kalde planeter med masse snø og slikt, mens de som var nærmere skulle være varmere osv. Men er de det? Nei... Jeg landet på den ytterste planeten til solen og gjett hva... den var på hele 734 grader Celcius... og så har jeg landet på en snøplanet nærmest solen... 

Etter den store katastrofen av en lansering, så har Sean Murray gått helt stille, han har ikke kommentert noe, men så kom det plutselig en tweet fra Hello Games sin Twitter konto...



Tweeten ble fjernet fortløpende, men på disse få minuttene så fikk tweeten mange retweets og likes. I begynnelsen så sa de at de var blitt hacket osv, men så var de ikke hacket lengre og så var det masse tull... Ikke noe hang sammen og man vet ikke hva man skal tro... men ifølge ryktene så var det Sean Murray selv som skrev tweeten... WOW!

På lanseringsdagen så var det 274K aktive spillere på Steam, men i dag (8. November 2016) så er det bare... rundt 200  - 400 aktive spillere...  WOW * ∞
Spillet var forferdelig dårlig optimalisert og de som hadde PC-er med romvesen teknologi fikk bare maks 50 FPS...



Så har vi kommet til det STORE spørsmålet...
Burde du kjøpe det?
Hvis du ikke skjønte bildet som jeg la rett ovenfor her, så... er mitt svar til deg... Nei... 499 kr for det her? Det er jo prisen for et AAA spill (Battelfield 4, CoD, GTA V etc) og No Man's Sky er bare et indiespill... (som jeg nevnte tidligere)

No Man's Sky er et No Man's Buy...

Skår:
3/10
Terningkast 2
2/5

 

Har du spilt No Man's Sky og hva syntes du om det?

hits